Chia si ti? E pa upoznajmo Chia sjemenke :)

sjemenke chie chia sjemenke

Chia


Što je chia i što su chia sjemenke?

Chia (Salvia Hispanica) je godišnja biljka koja cvjeta tijekom ljetne sezone i pripada obitelji metvice (Lamiaceae). Chia sjeme je jestivi dio biljke, kojeg često nazivamo superhranom, zbog njegove visoke koncentracije hranjivih tvari i mnogih zdravstvenih prednosti.

Sjemenke imaju ovalni oblik između 1 i 2 mm i obojene su pjegavim uzorcima. Chia sjeme natapa vodu poput spužve i može apsorbirati do 27 puta veću težinu.

Chia sjemenke se često uspoređuju s lanenim sjemenkama zbog sličnosti u sastavu. Prednost kod njih je da ih, za razliku od lanenih sjemenki, nije potrebno samljeti, već se mogu koristiti cijele.

Odakle dolaze chia sjemenke?

Chia sjemenke su porijeklom iz Meksika i gvatemalskog gorja i korištene su više od 5000 godina. Uglavnom su se koristile za hranu, ali i za lijekove, umjetnost i vjerske obrede. Danas se osim na području Južne Amerike uzgajaju i u Australiji, te nekim afričkim državama poput Ugande i Kenije.

Definitivni preokret ’90-ih učinio je chiu popularnom namirnicom moderne prehrane, zahvaljujući otkriću njihovih visokih sadržaja omega 3 masnih kiselina i drugih hranjivih tvari, kao što su vlakna i proteini. Iako bogata polinezasićenim masnim kiselinama, u chia sjemenu nema toliko kalorija u usporedbi s drugim sličnim namirnicama, kao što su orašasti plodovi i sjemenke.

Dvije žlice chie opskrbljuju vaše tijelo s oko 100 kalorija.

Ta jedinstvena kombinacija hranjivih tvari, uključujući vlakna, omega-3 ulje i proteine, čine chia sjeme odličnim izvorom trajne energije.

Zdravstvene prednosti chia sjemenki:

  • Izvrstan izvor hranjivih tvari dobrih za zdravlje kosti i zubi
  • Izvrstan izvor energije
  • Bogata antioksidansima
  • Može smanjiti šećer u krvi nakon obroka
  • Može sniziti krvni tlak
  • Smanjuje apetit
  • Poboljšava zdravlje probavnog sustava
  • Poboljšava opće zdravlje kod dijabetičara
  • Poboljšava pravilnost crijeva i povećava probavni sustav
  • Djeluje kao prebiotik u debelom crijevu
  • Sprječava razne bolesti, ako se daje djeci od rane dobi

Korištenje chia sjemenki

Možete koristiti chia sjemenke u tri različita oblika: sušena, natopljena i proklijala. Nije im potrebno prethodno ispiranje, već su odmah spremne za jelo.

Chia sjemenke su jedna od najsvestranijih namirnica u kuhinji i mogu se koristiti u gotovo svim receptima, zbog svojih jedinstvenih fizikalnih svojstava, kao što je formiranje želatinozne mase s vodom, može se koristiti kao emulgator, te je bogata antioksidansima koji produljuju njihov vijek trajanja.

Najučestaliji način upotrebe je da ih dodate u vaše smoothije, kašice, ili jednostavno posipate na vaše salate ili bilo koje drugo jelo. Popularni recept je chia puding, a da biste ga dobili, potrebno je sjeme chie natopiti u biljno mlijeko po vašem izboru (npr. Bademovo, kokosovo).

Okus chia sjemenki

Kada se pojedu suhe, chia sjemenke imaju sličan okus i teksturu kao i mak. Imaju sitnu, gustu i hrskavu teksturu, a kada se natopi u tekućini, onda su više kao biseri tapioke – debeli, mekani, nejasni i malo slatki.

Uobičajeno posluživanje je 1-2 žlice (suho sjeme). Međutim, kao i kod unošenja hrane visoke prehrane ili dodataka prehrani, počnite s malom količinom i postupno povećavajte je kako biste izbjegli nelagodu u trbuhu.

Kako skladištimo chiu

Zahvaljujući visokom sadržaju antioksidanata, chia sjemenke su vrlo stabilne i mogu se godinama skladištiti na sobnoj temperaturi bez hlađenja. Čuvajte ih u zatvorenoj posudi na suhom, tamnom i hladnom mjestu.

Prijateljski savjet

Najbolje chia sjemenke su jednostavno 100% sušene sjemenke chia koje su certificirane organski i kupljene od pouzdanog izvora, pa prilikom kupovine obratite pozornost i budite informirani oko proizvoda koji si uzimate.

Comments are disabled.